23 Nov, 2017
Log in Register

Login to your account

Username
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
Username
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *

Kulturschätze

Altarul a fost construit între anii 1518 - 1525 si este atribuit de multi critici de arta lui Veit Stoss cel tînar, fiul celebrului cioplitor în lemn de la Nürnberg si Cracovia. În scrinul altarului în fata unui fundal din damasc aurit este prezentat arborele genealogic al lui Cristos împreuna cu îngeri corolari, care se roaga. La baza scrinului este Isaii dormind, tatal regelui David din al carui corp va rasare un ram conform cuvintelor profetului Isaia. Acest ram este prezentat ca un trunchi de pom pe care este presarata Madona cu pruncul Isus, înconjurata de regii dinastiei lui David, recunoscuti dupa coroane si sceptre, precum o corola de ramuri. În partea interioara a canatelor altarului tablourile sunt cioplite în relief în contradictoriu cu plastica rotunda a scrinului. Este vorba de scene din viata Mariei si copilaria lui Isus, Bunavestire, Maria si Elisaveta, Închinarea celor trei Întelepti si Circumcizia.

Pe partile exterioare ale canatelor sunt reprezentate opt picturi; cele patru picturi catre interior au ca tema viata coteriei sacre pe timpul nasterii lui Isus, pe când cele catre exterior reprezinta elemente din crucificare, înviere, înaltare, pogorârea Duhului Sfânt cu scene adiacente. De mentionat ca în interiorul bisericii se afla un amvon de piatra in stil gotic târziu pe a carei parte de capatâi este sculptat în relief în piatra de nisip. Îl reprezinta pe Mântuitor stând în picioare în mormânt, globul Universului tinându-l în mâna stânga în timp ce pe capacul cosciugului se mai vad uneltele martiriului. Un asemenea chip al Mântuitorului pe amvonul din Sebes, lucrat cu o impresionanta precizie anatomica, în limbaj popular se numeste “Erbärmdemann“ (Isus cel milostiv). Pavilionul acustic este un produs al stilului baroc al secolului XVII.

Orga de azi a fost construita în anul 1893 de fratii Rieger din Jägerndorf din Tinutul Sudetilor. A înlocuit orga compusa din trei parti a constructorului de instrumente din Sibiu Johannes Hahn din 1760, care dupa 130 de ani probabil nu a mai corespuns cerintelor. Acum în corul bisericii a fost adusa o alta orga a maistrului Johannes Hahn din comuna Rosch (Ravasel) care urmeaza a fi restaurata. De interes cultural istoric este si o piatra a rusinii si pocaintei care în trecut a fost pastrata în sacristia bisericii, este confectionata dintr-o roca de alabastru de 15 kg. si “decorata“ cu grimase grotesti si a fost atârnata cu un lant de gâtul celor condamnati sa fie pusi la stâlpul infamiei. În anii 1961 -1964, în anii de început ai comunismului au fost înfaptuite lucrari ample de restaurare, care au avut rolul de a aduce biserica în starea în care se afla azi. În timpul lucrarilor de restaurare la care au participat si istorici celebri din Transilvania s-a avut în vedere îndepartarea adaosurilor care contravin stilului gotic si romanic si mentinerea bisericii asa cum a fost conceputa. Astfel au fost înlaturate printre altele o sacristie construita în 1873, o galerie pentru orga din caramida din 1756 si iesiturile celor doua portale de sud. Neimputându-le bunavointa specialistilor si modul de a gândi, se poate afirma ca generatiile mai tinere ar fi vrut probabil sa vada si ei aceste lucrari ale secolelor XVII - XVIII si XIX. Asa azi biserica este o marturie a artei de a construi în stilul romanic si gotic, dar evidentiaza în mod deosebit si puterea de munca si crezul puternic cetatenilor de odinioara ai orasului Sebes.